Dodawanie prostego produktu #1 Obsługa WooCommerce

Wczoraj pojawił się dosyć obszerny wpis instruktażowy, w którym objaśniam jak poprawnie zainstalować i uruchomić WooCommerce na WordPressie. W trakcie tworzenia wpisu wpadł mi do głowy pewien pomysł, co prawda bardzo czasochłonny, ale jak to się mówi raz zrobiona robota będzie procentować w przyszłości – prawdopodobnie jutro pojawi się wpis na ten temat na drugim blogu mrcng.pl.

Bardzo dużo wątków, cykli na wp-lab.pl zostało „uruchomionych”, w miarę możliwości będę je rozbudowywać i uzupełniać. Dzisiaj startuje pierwszy wpis z cyklu „Obsługa WooCommerce„.

A więc jak dodać prosty produkt w WooCommerce?

Zaloguj się do Kokpitu, po poprawnej instalacji WooCommerce pojawią się nowe zakładki w panelu administratora. Wybierz Produkty > Wszystkie Produkty, a następnie (jeśli jesteś gotowy do rozpoczęcia sprzedaży) Stwórz swój pierwszy produkt!

Stwórz swój pierwszy produkt!

Formularz dodawania produktu

Poniżej znajduje się pełny zrzut ekranu, który zobaczysz po wybraniu „Stwórz swój pierwszy produkt”. Trzymając się przyjętej numeracji do wprowadzenia/edycji masz:

Formularz dodawania produktu w WooCommerce – zrzut ekranu
  1. Nazwa produktu – miejsce na wprowadzenie tytułu, nazwy produktu, jeśli stosujesz numerację to warto na końcu nazwy produktu dodać ten numer
  2. Pełny opis produktu – do wprowadzenia za pomocą edytora tekstowego
  3. Krótki opis produktu – innymi słowy, krótka zajawka (2-4 zdania) wstępnie opisująca produkt
  4. Kategorie produktów – jeśli masz już wprowadzone kategorie to wybierasz z listy, jeśli nie masz kategorii lub nie ma tej konkretnej, kliknij w „Dodaj nową kategorię”, wprowadź nazwę i utwórz nową
  5. Tagi produktu – choć słowa kluczowe nie mają już takiej wartości pod kątem SEO jak dawniej, to warto wprowadzić kilka słów kluczowych, które później pojawią się na karcie produktu. Klient przeglądając produkt np. ocieplane damskie kozaki, być może kliknie tag: „czarne kozaki„, przejdzie do podstrony, która wyświetli mu wszystkie produkty z tym tagiem i dokona zakupu.
  6. Obrazek produktu – to nic innego jak główne, najważniejsze zdjęcie produktu. Po wyborze „Ustaw obrazek produktu” za pomocą uploadera wgrywasz zdjęcie z dysku.
  7. Galeria produktu – sytuacja analogiczna jak wyżej, za pomocą uploadera wgrywasz zdjęcia z dysku, które utworzą galerię na karcie produktu.
  8. Dane produktu – na sam koniec zostawiłem najważniejszą część tworzenia produktu, czyli obszar roboczy DANE PRODUKTU, ale o tym szczegółowo przeczytasz kilka akapitów niżej.
  9. Publikacja – na koniec pracy, jeśli chcesz „wystawić” produkt na sklep kliknij OPUBLIKUJ. Jeśli jednak chcesz jeszcze później wrócić do tworzenia produktu i coś poprawić/zmienić to kliknij ZAPISZ SZKIC.

Uzupełniamy dane produktu – ustawienia główne

Oczywiście dzisiejszy wpis dotyczy tworzenia „prostego produktu”. W pierwszej zakładce „Ustawienia główne” podajesz cenę produktu oraz opcjonalnie cenę promocyjną, którą można również w standardowej wersji ograniczyć czasowo, tak jak to zostało pokazane na zrzucie ekranu poniżej:

Uzupełniamy dane produktu – ustawienia główne

Uzupełniamy dane produktu – magazyn

Kolejna zakładka do uzupełnienia to „Magazyn”. Idąc po kolei od góry możesz uzupełnić:

  • SKU – to identyfikator produktu, jeśli prowadzisz numerację, to jest to idealne miejsce na wprowadzenie indywidualnego kodu 
  • Zarządzać stanem magazynowym – jeśli pole jest niezaznaczone to klienci będą mogli kupować produkt bez ograniczeń; jeśli pole jest zaznaczone to musisz określić stan magazynowy oraz ustalić czy pozwalasz na zamówienia oczekujące (po wyczerpaniu klienci mogą nadal „składać” zamówienia), opcjonalnie możesz podać próg niskiego stanu magazynowego
  • Sprzedawany pojedynczo – zaznacz jeśli chcesz wymusić sprzedaż tylko 1 sztuki w 1 zamówienie
Uzupełniamy dane produktu – magazyn

Uzupełniamy dane produktu – wysyłka

Jeśli opierasz wysyłkę w swojej firmie o gabaryty produktu, to koniecznie uzupełnij je w tej zakładce (waga, wymiary).

Klasa wysyłkowa – domyślnie produkty jej nie posiadają, ale jeśli chcesz w sklepie mieć różne koszty wysyłki w zależności od rodzaju/grupy produktów, to w tym miejscu wybierasz wcześniej utworzoną klasę wysyłkową, np. „buty zimowe” i produkt będzie miał koszty wysyłki przypisane dla tej klasy wysyłkowej, albo „buciki dziecięce” i produkt w tej klasie będzie miał inne koszty wysyłki.

Jeśli nie korzystasz z klas wysyłkowych oraz nie opierasz kosztów wysyłki o gabaryty – możesz pominąć zakładkę.

Uzupełniamy dane produktu – wysyłka

Uzupełniamy dane produktu – powiązane produkty

W tej zakładce masz możliwość zaznaczenia produktów lepszych lub krzyżowych. Jeśli motyw sklepu jest poprawnie skonfigurowany to na karcie produktu powinny pokazać się produkty „lepsze”, a także produkty „krzyżowe”.

Wpisujesz pierwsze słowa i system pokazuje listę produktów, wybierasz i gotowe; produkt posiada powiązanie z innymi produktami.

Z definicji: „up-sell” to produkty lepsze, z wyższą ceną, z większa ilością funkcji, natomiast „cross-sell” to produkty krzyżowe, uzupełniające, komplementarne.

Uzupełniamy dane produktu – powiązane produkty

Uzupełniamy dane produktu – Atrybuty

Istotna zakładka w procesie tworzenia produktu to Atrybuty, to w niej opisujesz parametry produktu.

Przykładowo dla butów atrybutami będą: kolor, rozmiar, rodzaj skóry, przeznaczenie, wysokość obcasa; dla nart: długość, przeznaczenie, rocznik, stopień zaawansowania, płeć itd. dla ubrań: rozmiar, kolor… itd.

Dobrze jest przygotować atrybuty wcześniej w panelu administratora w zakładce „Atrybuty” (na dniach będzie o tym specjalny wpis, który zostanie tutaj podlinkowany – [aktualizacja: już jest wpis: zapraszam tutaj]). Potem podczas dodawania produktu wybierasz gotowy „zestaw atrybutów” i wpisujesz konkretne wartości a system podpowiada, czy atrybut istnieje, czy trzeba go utworzyć.

Kolejną sprawą związaną z atrybutami jest możliwość rozbudowania widoku archiwum, sklepu o moduł filtrowania produktów. Dobrze opracowane atrybuty to o wiele przyjemniejsza konfiguracja modułu, która przecież w głównej mierze opiera się o atrybuty!

I ostatnia bardzo ważna rzecz: Atrybuty wykorzystujemy również do tworzenia produktów z wariantami (o czym będę pisać już w piątek!). 

Uzupełniamy dane produktu – Atrybuty

Uzupełniamy dane produktu – zaawansowane

W ostatniej zakładce podczas tworzenia i konfigurowania produktu nie ma zbyt wiele opcji, ale to tutaj możesz dodać notatkę do zakupu, ręcznie ustawić kolejność czy włączyć/wyłączyć opinie.

Uzupełniamy dane produktu – zaawansowane

Publikacja produktu!

Na koniec pracy pamiętaj o opublikowaniu produktu za pomocą przycisku po prawej stronie! Jeśli zamkniesz okno, zakładkę bez zapisania zmian, możesz utracić część wykonanej pracy (co prawda automatyczne rewizje zachowają jakąś wersję produktu, ale nie ma gwarancji, że będzie to kompletnie uzupełniony produkt)!

Jeśli przebrnąłeś przez całą instrukcję, to powinieneś potrafić dodać produkt prosty. Pamiętaj: to praktyka uczyni z Ciebie mistrza WooCommerce, im więcej będziesz dodawać produktów, tym łatwiej będzie Ci opanować ten schemat.

W następnym wpisie – prawdopodobnie już w piątek pokażę jak dodać produkt z wariantami!

Gdyby pojawiły się jakieś problemy, pytania, uwagi to nie krępuj się pisz w komentarzu lub po prostu odezwij się na hello@wp-lab.pl

Marcin Guzik

Marcin Guzik

Zafascynowany WordPressem. Użytkownik WP od 2008 roku, od wersji 2.4, albo 2.5 (nie pamiętam dokładnie). Piszę na: mrcng.pl. Zawodowo: jestem właścicielem Net-Factory. Prywatnie: mąż, ojciec, instruktor karate.

Opieka i serwis stron internetowych

Zajmij się swoim biznesem a my zajmiemy się Twoją stroną. Zapewniamy stałą opiekę oraz wyspecjalizowany serwis dla stron na WordPress oraz sklepów internetowych WooCommerce.

Wybierz coś dla siebie