Rusza kolejny cykl wpisów „Obsługa Gutenberga„, w których po kolei omówię i wyjaśnię jak działa Gutenberg – nowy edytor treści w WordPressie.
Nie ukrywam, że wpisy w zdecydowanej mierze skierowane są do naszych klientów w Net-Factory.
Ale do rzeczy! Dzisiaj będzie podstawa podstaw pracy z Gutenbergiem.
Jeśli motyw posiada możliwość publikowania wpisów na stronie w postaci bloga, aktualności, komunikatów itd. to pierwsza rzecz jaką możesz wykonać ze swojego kokpitu to właśnie utworzenie nowego wpisu.
Jak dodać wpis w Gutenbergu?
Po pierwsze zaloguj się do swojego Kokpitu. Wybierz z zakładek panelu administracyjnego Wpisy > Dodaj Nowy. Zobaczysz nowy formularz tworzenia wpisu, taki jak na zrzucie ekranu poniżej:
Zacznijmy od skonfigurowania ekranu roboczego. Kliknij w „trzy kropeczki” po prawej stronie u góry, następnie zaznacz „Górny pasek narzędzi” – spowoduje to, że narzędzia edytorskie danego bloku będą zawsze u góry.
Możesz również kliknąć „Opcje” (na samym dole); pojawi się na środku edytora okienko, w którym możesz spersonalizować widok swojego edytora i przykładowo odzaznaczyć jakich boxów nie potrzebujesz. W 90% bez zastanowienia możesz odznaczyć: „Zajawka”, „Dyskusja”, „Tagi”.
Do dzieła! Zaczynamy pisać!
Skoro ekran roboczy mamy gotowy, to czas zacząć pisać. Gutenberg dzieli wpis na bloki, każdy akapit, link, wideo, grafika, galeria, shortcode jest dodawany do wpisu jako pojedynczy blok, dlatego po wprowadzeniu tytułu w polu „Dodaj tytuł”, możesz najzwyczajniej nacisnąć [enter] na klawiaturze i rozpocząć pisanie.
Każdorazowe naciśnięcie [enter] spowoduje przejście do nowego bloku, który możesz dowolnie zagospodarować (akapit, obraz, wideo, shortocode, galeria itd.)
Tworząc nowy blok (tak jak na zrzucie ekranu poniżej) po prawej stronie zobaczysz trzy najczęściej używane bloki, a po lewej stronie za pomocą „+” będziesz mógł wybrać nowy, dowolny blok z listy.
W pierwszej zakładce zobaczysz najczęściej używane bloki, ale po przewinięciu okienka zobaczysz dużo więcej pogrupowanych bloków, które będę omawiać w kolejnych wpisach.
Pierwszy akapit tekstu gotowy
Jak zauważyłeś, podczas tworzenia tekstu u góry (na pasku) pojawiły się podstawowe narzędzia edytorskie, a po prawej stronie w zakładce Blok masz dostęp do bardziej zaawansowanej edycji; w przypadku akapitu możesz zmienić kolor tekstu, rozmiar liter, dodać blokowi dodatkową klasę CSS i ostylować ją w pliku stylów w motywie.
Publikujemy wpis w Gutenbergu
Jeśli treść wpisu jest gotowa, to czas na publikację wpisu. Po prawej stronie w zakładce Dokument mamy możliwość skonfigurowania dodawanego postu.
Po pierwsze zaznacz kategorię wpisu, jeśli takiej nie ma na liście to ją utwórz za pomocą linku „Dodaj nową kategorię”.
Po drugie dodaj Obrazek wyróżniający się, który będzie miniaturą wpisu na stronie (w kategorii, archiwum, na liście wyszukiwań itd.)
Ewentualnie możesz dodać Tagi, czyli słowa kluczowe, oraz za pomocą linku „Natychmiast” ustawić inną datę publikacji (do tyłu, do przodu).
Na koniec naciśnij Opublikuj, po przeładowaniu paska bocznego, potwierdź publikację klikając ponownie Opublikuj.
Jeśli po chwili zobaczysz na ekranie taką informację jak na poniższym zrzucie ekranu:
to mogę Ci pogratulować. Poprawnie utworzyłeś i opublikowałeś wpis na swojej stronie!
Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości to śmiało pisz w komentarzu lub daj znać na hello@wp-lab.pl