W jaki sposób przygotować panel administratora WordPress dla klienta?

Coraz szersze kręgi zataczają wpisy opublikowane na wp-lab.pl, powoli rosną statystyki i coraz więcej mam zapytań oraz wiadomości na skrzynce mailowej, które dotyczą WordPressa, WooCommerce, modyfikacji, optymalizacji itd. Cieszy mnie to niezmiernie, że poboczny projekt, który miał służyć tylko jako „baza wiedzy”, z której w każdej chwili mogę, możemy skorzystać w firmie dosyć ciekawie się rozkręca.

Dzisiaj mam dla Was pierwszy wpis w kategorii Premium, który dotyczy dostosowywania panelu administratora (kokpitu WordPress).

Założenie kategorii wpisów „Premium” jest takie: 1 rozbudowany wpis na miesiąc. Pierwsze dwa wpisy dostępne dla wszystkich, kolejne po wykupieniu dostępu w sklepie wp-lab.pl – o szczegółach, pakietach i cenach dowiecie się za kilka/kilkanaście dni po publikacji obszernego instruktażowego wpisu na temat integracji systemu do rezerwacji pobytu w hotelu/pensjonacie/agroturystyce z WordPressem, WooCommerce oraz płatnościami online PayU.

Niestandardowy widok kokpitu WordPress dla klienta?

Bardzo często nasi klienci po wdrożeniu i opublikowaniu strony internetowej chcą abyśmy dalej zarządzali stroną, aktualizowali oprogramowania, dokonywali zmian i modyfikacji zarówno w treści jak i po stronie kodu. Osobiście jestem dumny z naszej obsługi klienta, którą staramy się utrzymywać na wysokim poziomie i reagować na zgłoszenia naprawdę bardzo, ale to bardzo szybko. Dlatego też w sklepie wp-lab.pl pojawiły się niedawno takie usługi jak Serwis i opieka stron WordPress, czy Pomoc techniczna, które jesteśmy w stanie atrakcyjnie zrabatować dla stałych klientów Net-Factory, ponieważ znamy ich strony od podszewki.

W sytuacji gdy klient oczekuje dostępu do kokpitu i sam chce dokonywać zmian w treści, zawsze przygotowujemy dosyć szczegółową instrukcję obsługi + udostępniamy dane dostępowe do panelu administratora. Od niedawna przygotowujemy je w formie wpisów w specjalnej kategorii „Strefa Klienta„, które dostępne są po wpisaniu hasła.

Dlaczego tak? Ponieważ lata praktyki doprowadziły mnie do tego momentu, w którym:

  • trzymając instrukcje w wp-lab.pl mamy do nich dostęp z każdego urządzenia,
  • skończyły się problemy typu: „dziwnym trafem instrukcja zginęła”, „nie mamy takiego maila z załacznikiem PDF”, „proszę nam wysłać jeszcze raz” itd.
  • nie ma już problemu: „proszę ponownie przesłać nam dane dostępowe do strony”, bo to wszystko znajduje się w instrukcji online,
  • instrukcje szczegółowe zawierają odnośniki do różnych wpisów na blogu, w których wyjaśniam działanie niektórych funkcji (np. dodawanie galerii, wideo z YouTube, czy omawiam widok okna roboczego Gutenberg),
  • po miesiącu, roku, 2 latach instrukcja nadal będzie dostępna, a nawet aktualizowana;

Kokpit WordPress dla naszych klientów zostaje wcześniej odpowiednio przygotowany. Klient otrzymuje dostęp do funkcji i zakładek w panelu, które dotyczą edycji treści i zawartości strony (wpisy, strony, media, menu, widgety itd.), z reguły wyłączamy dostęp do bardziej wrażliwych części kokpitu takich jak Aktualizacje, Narzędzia, Ustawienia itd.

Dzięki temu strona będzie działać stabilnie i nie wysypie się, dlatego, że ktoś z ciekawości poklikał po panelu i przykładowo: zmienił strukturę linków, motyw, stronę główną itd. Ale hola! Pewnie zastanawiasz się teraz „co w takim razie z aktualizacjami wordpressa, pluginów”, przecież niezaktualizowane środowisko wp to miejsce potencjalnego ataku. Racja, dlatego strony naszych klientów w ramach serwisu są aktualizowane bez żadnych dodatkowych opłat.

Dlaczego tak? Od kilku lat pracujemy wyłącznie na naszym autorskim motywie, a przy budowie stron staramy się ograniczyć liczbę dodatkowych wtyczek do minimum, przy czym jeśli już, to korzystamy wyłącznie ze sprawdzonych i stale rozwijanych wtyczek. Dlatego jesteśmy w stanie wykonywać cyklicznie pełną aktualizację wordpressa i wtyczek na wszystkich stronach jakie wykonaliśmy od 2014 roku, do niedawna takie aktualizacje wykonywaliśmy 1 raz na miesiąc, od 2019 roku są to 4 aktualizacje w roku dla pojedynczej instalacji WP – klienci (właściciele większych stron, e-commerców) zainteresowani szerszą obsługą mają możliwość zakupu któregoś z pakietu ze sklepu wp-lab.pl po mocno zrabatowanej, atrakcyjnej cenie.

Jak przygotować Kokpit WordPressa dla klienta?

Wielokrotnie przywoływałem na wp-lab.pl wtyczkę „Admin Menu Editor„, raz w 24 sierpnia 2018 roku we wpisie „15 niezbędnych wtyczek do WordPressa” oraz później 12 kwietnia tego roku we wpisie „3 wtyczki do WordPressa bez których nie wyobrażam sobie pracy„.

Admin Menu Editor

Podstawowa wersja wtyczki jest za darmo, ale osobiście polecam wersję dla Agencji, za 59$ mamy dostęp do pełnej funkcjonalności oraz możemy bez limitu instalować wtyczkę na stronach.

Koszty: 0 zł (darmowa wersja), 29$ (Personal), 39$ (Plus), 59$ (Agency), 
wtyczka w repozytorium WPhttps://pl.wordpress.org/plugins/admin-menu-editor/

Po zalogowaniu do kokpitu instalujemy wtyczkę (wersję darmową z repozytorium lub wersję pro z pliku, który otrzymamy po uiszczeniu zapłaty), a następnie przechodzimy do zakładki Ustawienia > Menu Editor (Pro). Poniżej załączam zrzut ekranu zakładki na jednej ze stron naszych klientów.

Po pierwsze możemy wybrać jedną z zakładek na samej górze: Admin Menu (nawigacja w kokpicie), Meta Boxes (widgety w różnych typach wpisów: strony, załączniki, posty itd.), Dashboard Widgets (widgety na stronie głównej kokpitu), itd. i przejść do edycji wybranego obszaru.

Po drugie wybieramy rolę dla której chcemy dostosowywać widok kokpitu: All, Administrator, Editor (Redaktor), Author itd. możemy też wybrać pojedynczego użytkownika i w firmie bardzo często tak robimy. Jeśli obsługą strony klienta będzie zajmować się docelowo jedna osoba to tworzymy nowe konto użytkownika (poziom Redaktor), a następnie przygotowujemy dla niej kokpit WordPressa. Jeśli jest konieczność utworzenia nowej roli np. „Obsługa” dla kilkunastu użytkowników, którzy będą zarządzać stroną posiłkujemy się bardzo dobrym pluginem „Members„, a następnie przygotowujemy dla niej widok kokpitu.

Kolejno pozostaje już tylko dostosować kokpit WordPressa: zakryć niepotrzebne zakładki i separatory, ukryć Toolbar oraz w naszym przypadku dodać dwa dodatkowe linki: do strony głównej (otwierający się w nowym oknie) oraz link dzięki, któremu można się wylogować z panelu.

Przykładowe widoki zmodyfikowanego Kokpitu WordPress

1. Kokpit WordPressa w przypadku prostej strony firmowej. Klient ma możliwość edytowania podstron, dodawania wpisów do różnych kategorii (Rotator na stronie głównej, Realizacje, Aktualności), przy czym każda kategoria aktywuje kilka/kilkanaście nowych dodatkowych pól przygotowanych za pomocą ACF PRO.

Kokpit WordPressa dla www.nowi.com.pl

2. Kokpit WordPressa w przypadku sklepu internetowego WooCommerce. Klient oprócz standardowych zakładek (patrz wyżej) ma dostęp do większości zakładek związanych z e-commerce, tj. Produkty, WooCommerce, Użytkownicy, Komentarze (Opinie produktów).

Kokpit WordPressa dla www.rubycs.pl

A jak to wygląda u was?

Podobnie? Czy może macie zupełnie inne metody? Daj znać koniecznie na hello@wp-lab.pl jak w praktyce wygląda to u was.

Dziękuję za uwagę, to by było na tyle i standardowo jeśli masz jakiekolwiek pytania, coś opisałem niejasno odezwij się na maila.

Marcin Guzik

Marcin Guzik

Zafascynowany WordPressem. Użytkownik WP od 2008 roku, od wersji 2.4, albo 2.5 (nie pamiętam dokładnie). Piszę na: mrcng.pl. Zawodowo: jestem właścicielem Net-Factory. Prywatnie: mąż, ojciec, instruktor karate.

Opieka i serwis stron internetowych

Zajmij się swoim biznesem a my zajmiemy się Twoją stroną. Zapewniamy stałą opiekę oraz wyspecjalizowany serwis dla stron na WordPress oraz sklepów internetowych WooCommerce.

Wybierz coś dla siebie