WordPress: Witryna ma problemy techniczne

Przy okazji ostatniej akcji ratunkowej jednej ze stron, którą wykonałem bardzo dawno temu nazbierało się trochę materiału na temat jak radzić sobie z niedziałającą stroną WordPress, na której widnieje informacja: “Witryna ma problemy techniczne” i dzisiaj chce podzielić się z wami moimi doświadczeniami w tym zakresie.

Tak jak napisałem wyżej kilka lat temu wykonałem bardzo prostą stronę www w stylu “one-page”. Przez cały ten czas strona wisiała w nienaruszonym stanie, a raz na kwartał wykonywaliśmy standardowo pełny pakiet aktualizacji (wp oraz pluginy).

Niestety jak się okazało parę dni temu strona przestała działać. Po odpaleniu adresu pojawiał się biały ekran i komunikat: “Twoja witryna ma problemy techniczne. Gdyby tego było mało nie dało się wejść do Kokpitu. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak przywrócić stronę? Jest kilka sposobów, zapraszam do lektury wpisu.

1. Backup – kopia bezpieczeństwa strony

Najprostszym sposobem jest przywrócenie kopii bezpieczeństwa z ostatniej stabilnej wersji. Albo z własnego backupu, albo w panelu admina na serwerze (możesz również wysłać zgłoszenie do serwerowni z prośbą o przywrócenie backupu sprzed 2/5/7/14 dni itp.).

Z tego co pamiętam strona na pewno działała normalnie 1 lipca, ale widocznie coś wydarzyło się w okresie lipiec-sierpień, ponieważ backup z połowy sierpnia nic nie zmienił i problem nadal występował.

Idziemy dalej.

2. Sprawdź wersję WordPressa i PHP

Następny krok to sprawdzenie jaką wersje posiada problematyczna witryna. Jeśli nie pamiętasz możesz szybko sprawdzić wersję nawet bez dostępu do kokpitu mając tylko dostęp do FTP. Zaloguj się na serwerze, przejdź do folderu public_html/wp-includes, pobierz na dysk, a następnie otwórz plik “version.php“. W linii 16 znajduje się informacja o aktualnej wersji wp.

Dodatkowo upewnij się w panelu admina na serwerze jaką wersję PHP posiada domena, być może to tutaj jest zgrzyt. Domeny z WordPressami starszymi niż 4.9.3 nie powinny mieć wersji PHP wyższej niż 7.2.0. Natomiast od wersji WP 5.2.0 minimalna wersja interpretatora PHP to 5.6.20.

3. Dostęp do plików na serwerze za pomocą FTP

Jeśli mnie pamięć nie myliła (a tak było) instalacja posiadała najnowszą wersję wp 5.2.3, dlatego postanowiłem nadpisać niektóre pliki w folderze public_html. Po zalogowaniu na serwer i otwarciu “domains/domena.pl/public_html” nadpisałem 2 foldery: wp-admin oraz wp-includes z najnowszej wersji WP oznaczonej numerem 5.2.3. Dodatkowo w panelu admina na serwerze zmieniłem wersję interpretatora PHP dla tej domeny z 5.6.0 na 7.3.0.

Niestety nic to nie dało, strona nadal “miała problemy techniczne”.

4. phpMyAdmin Twoim ratunkiem

back_in_the_day

Jeśli posiadasz dostęp do phpMyAdmin to poniekąd jesteśmy blisko rozwiązania problemu. Co możemy zrobić?

Przede wszystkim warto zmienić aktualny motyw strony na domyślny np. “twentysixteen” – link do artykułu znajduje się tutaj, a także wyłączyć (dezaktywować) wszystkie wtyczki – zobacz wpis tutaj.

Dzięki temu strona powinna “ruszyć z kopyta” w domyślnym motywie “twentysixteen” bez dodatkowych funkcjonalności.

5. Zaloguj się do WordPressa i…

Wykonaj poniższe czynności:

  • zaktualizuj WordPressa do najnowszej wersji
  • zaktualizuj wtyczki oraz motywy
  • usuń pluginy, których niepotrzebujesz
  • przełącz z domyślnego (twentysixteen) na motyw strony
  • włączaj wtyczki pojedynczo

Polecam wykonywać te czynności pojedynczo, a po każdej sprawdź czy wszystko działa poprawnie. Jeśli strona przestanie działać po przełączeniu na motyw strony – winowajcą jest motyw, jeśli strona wysypie się po aktywowaniu którejś z wtyczek – winowajcą jest ta wtyczka.

Co z moim przypadkiem, co pomogło?

work time

Trzymając się powyższej “procedury” wykonałem kolejno: przywrócenie backupu sprzed kilkunastu dni, nadpisałem pliki wp-admin oraz wp-includes, wyłączyłem wszystkie wtyczki oraz zmieniłem motyw na twentysixteen.

Zalogowałem się do kokpitu, zaktualizowałem wszystko i w pierwszej kolejności aktywowałem po kolei wtyczki – strona działa bez zarzutu. Następnie przełączyłem z domyślnego na motyw strony. Nawet się nie zdziwiłem, że po odświeżeniu w przeglądarce strona przestała działać. Problemem był motyw w najnowszej wersji, który rozkładał stronę na łopatki.

Kolejnym krokiem było nadpisanie plików motywu z stabilnej kopii, którą posiadam na jednym z dysków zewnętrznych. Po zalogowaniu na serwer nadpisałem pliki w folderze wp-content/themes/moj-motyw i odświeżyłem stronę. Wszystko wróciło do normy, z tym, że WordPress informował o konieczności wykonania aktualizacji motywu strony, która de facto rozsypywała stronę. Dlatego wyłączyłem aktualizacje motywu, aby nikt przypadkowo/automatycznie nie uruchomił aktualizacji. Po odświeżeniu strony / kokpitu wszystko działa prawidłowo.

Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości pisz śmiało w komentarzu lub na hello@wp-lab.pl

Marcin Guzik

Marcin Guzik

Zafascynowany WordPressem. Użytkownik WP od 2008 roku, od wersji 2.4, albo 2.5 (nie pamiętam dokładnie). Piszę na: mrcng.pl. Zawodowo: jestem właścicielem Net-Factory. Prywatnie: mąż, ojciec, instruktor karate.

Opieka i serwis stron internetowych

Zajmij się swoim biznesem a my zajmiemy się Twoją stroną. Zapewniamy stałą opiekę oraz wyspecjalizowany serwis dla stron na WordPress oraz sklepów internetowych WooCommerce.

Wybierz coś dla siebie