Komentarze w WordPress
Dzisiaj z samego rana kolejny wpis z cyklu #Podręcznik WordPressa, tym razem na temat zarządzania komentarzami.
WordPress pierwotnie był platformą do blogowania, w zasadzie nadal nią jest, ale wachlarz możliwości jakie oferuje ten system znacznie zmienił jego postrzeganie w ostatnich latach. WP posiada mnóstwo wbudowanych funkcji, które charakterystyczne są dla typowego bloga, między innymi system komentarzy, dzięki któremu osoby odwiedzające stronę, czytelnicy mają możliwość zostawienia swojej opinii pod wpisem lub artykułem.
Zarządzanie komentarzami w WordPress
Aby dostać się do komentarzy po wejściu do panelu administracyjnego wybieramy zakładkę Komentarze.
Na górze listy mamy możliwość filtrowania wyników, możemy wybrać komentarze: Wszystkie, Moje, Oczekujące, Zatwierdzone, Spam i Kosz, można również skorzystać z wyszukiwarki komentarzy po prawej stronie.
Po najechaniu kursorem na pojedynczy komentarz pojawią się dodatkowe akcje (analogicznie jak w przypadku wpisów czy podstron), które możemy wykonać: Odrzuć, Odpowiedz, Szybka edycja, Edytuj, Oznacz jako spam, Do kosza i Zobacz.
Jak zarządzać komentarzami?
Komentarze dzielimy na “Do zatwierdzenia” i “Zatwierdzone“. Pierwsze nie są widoczne na stronie i czekają na ręczną moderację, drugie natomiast widnieją już pod wpisem/podstroną i są zatwierdzone.
W zależności od wyboru akcji pod pojedynczym komentarzem, możemy osiągnąć zupełnie inne efekty. Wybierając:
Odrzuć – odrzucamy komentarz użytkownika.
Odpowiedz – po kliknięciu pojawi się okienko, w którym możemy wpisać odpowiedź, która po zatwierdzeniu pojawi się na stronie pod komentarzem użytkownika.
Szybka edycja – możliwość zmiany treści komentarza, nazwy użytkownika, adresu e-mail i adresu url.
Edytuj – po przejściu do karty pojedynczego komentarza mamy możliwość edycji komentarza, nazwy użytkownika, adresu e-mail, url, a także statusu komentarza i daty dodania.
Oznacz jako spam – za pomocą tej akcji oznaczymy komentarz jako spam – bardzo przydatna funkcja wobec komentarzy dodawanych przez boty, które ani nie dotyczą tematyki strony, ani nie niosą ze sobą nic wartościowego. Po oznaczeniu jako spam adres e-mail z którego komentarz został dodany znajdzie się na czarnej liście i następnym razem komentarz od tego nadawcy od razu wyląduje w spamie.
Do kosza – wybierz, jeśli chcesz przenieść komentarz do kosza. Po wybraniu akcji komentarz wraz z wszystkim odpowiedziami zostanie umieszczony w koszu. Oczywiście będzie można go przywrócić. Jednak jeśli chcesz całkowicie usunąć komentarz ze swojej strony, wybierz Kosz, a następnie zaznaczony komentarz “Usuń na zawsze” albo “Opróżnij kosz“.
Dodatkowe ustawienia
Jeśli chcemy wyłączyć dyskusję pod którymś z wpisów, należy przejść do edycji wpisu i w zakładce po prawej stronie odznaczyć w sekcji Dyskusja “Zezwól na komentarze”.
W przypadku gdy chcemy moderować każdy komentarz jaki pojawi się na naszej stronie, należy przejść do Ustawienia > Dyskusja i zaznaczyć opcję: “Komentarze muszą zostać zatwierdzone ręcznie“. Dzięki temu, każda dodana opinia będzie niewidoczna do czasu zatwierdzenia przez administratora.
Jeśli masz zamiar wyłączyć całkowicie możliwość komentowania to przejdź do Ustawienia > Dyskusja i odznacz opcję “Zezwól na komentowanie nowych artykułów” – dotyczy to nowych wpisów. Natomiast jeśli już posiadasz jakieś wpisy to musisz również zaznaczyć “Automatycznie wyłączaj możliwość komentowania artykułów starszych niż….” i ustawić “0 dni“.
Jeśli masz jakieś pytania, pisz śmiało w komentarzu lub na hello@wp-lab.pl.